tisdag 27 mars 2012

Experiment: flyta/sjunka

I vintras fick jag och mina kollegor ta del av en föreläsning om experiment. Vi fick bland annat tips på enkla aktiviteter att planera och genomföra och jag har verkligen haft nytta av det vi lärde oss då. Till exempel har jag nu i omgångar samlat lagom många barn runt en stor hink med vatten och lite olika föremål. Jag har gett alla ett papper som jag gjort två spalter på, en där det står flyter och en där det står sjunker. Sen har vi undersökt en sak i taget, som en kork: Hur känns den i handen? Är den lätt eller tung? Stor eller liten?. När vi resonerat en stund har barnen ritat av föremålet i den spalt de tycker att föremålet hör hemma. Sen har vi testat, flyter den eller sjunker den? Därefter har vi fortsatt med nästa sak och nästa, och samma procedur med de föremålen. Detta blir ett enkelt sätt att öva sig på att ställa hypoteser, jämföra dem med resultatet och enkelt få in naturvetenskapliga resonemang, och dessutom få in mycket språk och matematik.

Tips på vad som behövs:
En större hink eller bunke med vatten
En kork, ett gem, en sten, ett lock, en kapsyl
Ett gäng barn och en glad pedagog


Inga kommentarer: